close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כל מה שחשוב לדעת על אלצהיימר

מערכת שורשיח ניסן, תשעה07/04/2015

מהי אלצהיימר ואיך ניתן לזהות אותה מוקדם יותר?

תגיות:
אחת המחלות הקשות ביותר שמערבת את מערכת העצבים המרכזית בגופינו היא מחלת האלצהיימר. במאמר זה נסביר מהי מחלה זו, ממה היא נגרמת, מה חשוב לדעת אודותיה והאם יש דרך להקל על אנשים שחולים בה. 

אלצהיימר- על מה מדובר?
אלצהיימר היא אחת המחלות הקשות שקיימות. מחלה זה בא לידי ביטוי בניוון של תאי העצב במוח עד למצב סופי של מוות. המחלה התגלתה לראשונה בשנת 1906 על ידי החוקרים קרפלין ואלצהיימר מגרמניה. אחד הדברים הבולטים ביותר במחלה החל משלביה הראשונים היא ירידה קוגניטיבית דבר שבא לידי ביטוי בפגיעה בזיכרון ועם הזמן גם פגיעה ביכולת ההתמצאות, החשיבה וההיסק. בשלבים מתקדמים יותר המחלה באה לידי ביטוי בפגיעה ביכולת המוטורית של האדם, פגיעה ביכולת השליטה על הסוגרים ולבסוף חולי האלצהיימר סיעודיים לחלוטין וזקוקים לעזרה בכל דבר, כולל שכיבה, התהפכות וכו' (כל הפעולות הסיעודיות). רוב חולי האלצהיימר מסיימים את חייהם משום זיהום או פצעי לחץ. המחלה מופיעה בדרך כלל באנשים מגיל 65 (אך לא רק) והיא יכולה להימשך עד עשרים שנה. 


הסיבות למחלה
יש גורמים רבים שיכולים להשפיע על ההיווצרות של מחלה זו, יש יותר נשים שחולות בה מגברים והיא בדרך כלל תוקפת אנשים מבוגרים. יש כל מיני גורמים גנטיים שיכולים לגרום למחלה זו, מחלות שונות, איכות חיים ירודה ועוד. חשוב לדעת שאין מסקנה חד משמעית של הדברים ושעד היום לא יודעים מה הסיבה הוודאית להיווצרותה של מחלה זו. מחלת האלצהיימר באה לידי ביטוי בשקיעת חלבון מסוג עמילואיד בתוך המוח, התחברות של גושי סיבים במוח והתפוררות של שלד האקסונים במוח. 

 
מאבחנים את מחלת האלצהיימר
פעמים רבות אנשים נמנעים מאבחון של מחלה זו משום שהם פוחדים מהתשובה וכך נראה לקרוביהם שהמחלה ניחתה עליהם בשיאה כבר בעת הגילוי. בנוסף, לא קל לאבחן את המחלה ולכן האבחון תמיד נעשה בכמה שלבים:

חיפוש בעיה- הדבר הראשון אותו מחפשים הוא בעיה או ליקוי מסוים בתחום הקוגניטיבי. דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי על ידי בחינות מסוימות בכל הקשור אל יכולת הזיכרון של אותו אדם, כושר החשיבה, השפה ויכולת ההתמצאות שלו.
בדיקות גופניות- השלב השני הוא בדיקות שונות, ביניהן בדיקות סי.טי ו- MRI של המוח, כל מיני בדיקות דם ועוד.
בדיקות פסיכיאטריות-בבדיקה זו יבחנו שינויים קיצוניים בהתנהגות.
 

מטפלים באלצהיימר
יש אפשרות לטפל באנשים שחולים במחלה בתרופות ובאמצעים שאינם תרופתיים. הטיפול התרופתי מיועד לטיפול בבעיות הנפשיות התנהגותיות של אנשים שחולים באלצהיימר ומנגד יש תרופות שאמורות לטפל בכל הקשור אל הבעיות הקוגניטיביות. בנוסף, יש טיפולים רבים נוספים שיכולים להקל על חולה האלצהיימר, ביניהם טיפולים פיזיותרפיים שעיקרם גמישות ושימור תנועה, ריפוי בעיסוק ועוד.

לסיכום, מחלת האלצהיימר היא מחלה קשה שמובילה את החולה ומשפחתו למצב בו הם צריכים להתמודד עם שינויים במצבו הפיזי, ההתנהגותי והבריאותי של אדם יקר להם. כאן חשוב מאוד לפנות אל ייעוץ וסיוע בכל הקשור אל המחלה ולספק את העזרה המתאימה לאנשים היקרים לכם.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה